Vilken hund.


Detta måste jag bara dokumentera medans jag kommer ihåg.

Igår, insåg jag nog för första gången vilken potential hundar har.
Alltså, jag tror att alla hundar går att träna, mer eller mindre, det beror på engagemanget hos matte/husse.
Jag tycker inte det är sådär jättekul att nöta och nöta olika kommandon.
Jag har heller inte riktigt fattat hur man lär en hund olika saker.
Tundra, hon gör lite som hon vill.
Har du ingen godis, då gör hon inte ett trick. Inget ! Du kan tjata dig blå i ansiketet, hon går antingen bara iväg, eller stirrar på dig.
Men däremot, har du godis... då är det enannan femma.

Igårkväll, innan jag skulle gå och lägga mig, så borstade jag tänderna, sen fyllde jag munnen med flourskölj och medans jag gick runt i lägenheten och gurglade så fick jag ideen att ge henne en godis.
Sagt och gjort, SMASK - sa det, så hade hon käkat upp den.
Tittade bedjande på mig efter mer.
Tog en ny godis, men gav den inte till henne. Jag höll upp pekfingret och väntade.
Och väntade.
Hon satte sig tillslut, då fick hon godisen.
Gick och hämtade en ny godis, hon svansade efter, upp med pekfingret, och hon satte sig direkt !
Fyfan.
Ny godis... nu gjorde jag ett svepande tecken med handflatan.
Hon satte sig, ingen godis. Gjorde tecknet ett par gånger. Fick tassen. Fick skall men hon fick ingen godis.
Sen la hon sig ned. Då fick hon godisen.
Provade igen. Svepte med handflatan, och hon la sig ner.
Pekade med fingret, hon satte sig.

Sen hade jag sköljt klart munnen och spottade ur.
Helt otroligt. Hon lärde sig 2 nya "signaler" på 1 minut.
1 minut.
Jag menar. Om hon lär sig det där på en minut, vad kan man då inte lära henne om man håller på 60 minuter.
Eller 3 timmar.
Visst, intresserat lär ju svalna om man håller på för länge.
Men wow.

Ja, det var det. 
Man behöver inga ord för att kommunicera med en hund.

//Micke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0