Förberedelser...

Jag har aldrig tidigare tänkt så mycket att det är just så mycket att tänka på.

Lilla kraken kommer ju komma hem, och då är det mitt ansvar att se till att hon får det så bra som möjligt.
Det låter fint på pappret, men vad betyder det på riktigt ?
Ja, förutom det självklara, vatten, mat, godis, och aktivering, så är det jag som ska se till att hon är frisk.
Och det är väl inte så svårt. Förhoppningsvis inte. Men man måste på något vis göra upp en 'DefCon Three'-plan i bakhuvudet.
Jag måste veta, vad gör jag om hunden äter upp en burk kakao. Eller om hon sväljer min nagelsax. Eller om hon sätter i sig hela soppåsen, med kaffesump, ruttna äpplen, batterier och en termometer.
Vilken vetrinär ska man åka till. Vilket hundsjukhus är närmast. Vilken är den bästa vägen.
Självklart vill man ju leva i lugn och harmoni, och bara ta det när det kommer.
Men jag känner mig själv rätt så bra, (tror jag) och när jag har panik, då är det inte alltid dem kloka tankarna som dyker upp först. Därför kan det vara bra att ha en liten checklista.
Den håller jag på att snickra på för fullt.

Och idag, upptäckte jag att apoteket säljer ju medicin för djur oxo. Hur sjutton kan jag ha missat det.
Sparris ska vara bra att ha hemma. För sväljer hunden någonting vasst, då så binder liksom "sparrisen" in det vassa. Senap är ett annat tips om man ska tvinga hunden att spy. Vissa rekommenderar salt. Men salt i stora mängder är farligt för hundar. Nån rekommenderade snus... men om salt är farligt för hundar, vad sjutton är då inte snus ?    :o)

Nä, jag ångrar inte en sekund, detta kommer bli toppenbra. Jag börjar dock inse hur mycket det finns att tänka på. Detta börjar kännas som ett litet genrep inför en eventuell bebis.
:o)


Läste oxo om jäst. Ja, ni vet, jäst, sådant man bakar med. Så nu vet jag vad jag ska ge Tundra när vi ska på fest...

"Ojäst deg kan leda till berusning hos hundar.
Hundar kan när tillfälle ges glufsa i sig stora mängder och det är ofta orsaken till att de blir dåliga.
 Jästsvamparna i degen tål miljön i magsäcken och kan fortsätta jäsa, det bildas alkohol och hunden blir berusad! En tio veckor gammal valp åt tolv ogräddade bullar.
Tolv timmar senare var hunden kraftigt berusad och vinglig.
Ingen speciell behandling gavs.
Vingligheten kvarstod i två dagar, och först på tredje dagen var hunden helt återställd"

Oj oj, berusad i två dagar, förstå hur bakis den stackars valpen måste varit dag 3.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0